세 자리 수의 범위에서 학습한 덧셈과 뺄셈 원리의 일반화 가능성

Possibility of Generalization of Principles for Multi-Digit Addition and Subtraction

  • 투고 : 2017.02.09
  • 심사 : 2017.03.19
  • 발행 : 2017.03.31

초록

2009 개정 초등학교 수학과 교육과정에서 주요 변화 내용 중 하나는 덧셈과 뺄셈의 지도를 네 자리 수의 범위에서 세 자리 수의 범위로 축소한 것이다. 이전 교육과정과 달리 2009 개정 시에는 세 자리 수 범위에서 덧셈과 뺄셈의 계산 원리를 파악하고 나면 그 원리를 일반화하여 네 자리 이상의 자연수의 덧셈과 뺄셈도 가능하다고 가정된 것이다. 이에 본 연구에서는 세 자리 수의 덧셈과 뺄셈 원리 이해가 네 자리 수의 덧셈과 뺄셈으로 확장될 수 있는지 파악함으로써 계산 원리의 일반화 가능성에 대해 논의하고자 하였다. 2015년과 2016년 2년에 걸쳐, 전국적으로 6개 시 도에 속한 6개 학교로 부터 네 자리 수의 덧셈과 뺄셈까지 배운 5학년 339명(집단 2015)과 세 자리 수의 덧셈과 뺄셈까지만 배운 5학년 316명(집단 2016)을 표집하여 세 자리 수와 네 자리 수의 덧셈과 뺄셈 검사를 실시하고, 두 집단의 성취 수준 결과를 독립표본 t-검정을 통해 비교 분석하였다. 연구 결과, 네 자리 수의 뺄셈에 대해 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났고, 그에 대한 논의로부터 몇 가지 교수학적 시사점을 도출하였다.

This study aims to investigate the possibility of elementary students' generalization from three-digit numbers to multi-digit numbers in principles for addition and subtraction. One of main changes was the reduction of range of numbers for addition and subtraction from four-digit to three-digit. It was hypothesized that the students could generalize the principles of addition and subtraction after learning the three-digit addition and subtraction. To achieve the purpose of this study, we selected two groups as a sampling. One is called 'group 2015' who learned four-digit addition and subtraction and the other is called 'group 2016' who learned addition and subtraction only to three-digit. Because of the particularity of these subjects, this study covered two years 2015~2016. We applied our addition and subtraction test which contains ten three-digit or four-digit addition and subtraction items, respectively. We collected their results of the test and analyzed their differences using t-test. The results showed statistically meaningful difference between the mean score of the two groups only for four-digit subtraction. Based on the result, we discussed and made some didactical suggestions for teaching multi-digit addition and subtraction.

키워드

참고문헌

  1. 강완(2000). 수학 교과서에 나타난 계산 지도 방법의 변화 -두 자리 수의 덧셈과 뺄셈. 한국초등수학교육학회지, 4, 21-37.
  2. 교육과학기술부(2010). 수학 익힘책 3-2. 서울: 두산동아.
  3. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8].
  4. 교육부(2014). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  5. 교육인적자원부(2006). 수학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2006-75호 [별책 8].
  6. 문교부(1986). 산수 4-1. 국정교과서주식회사.
  7. 송상헌, 방정숙, 임재훈 외 15인(2013). 수학교육학 연구 방법. 서울: 경문사.
  8. 장혜원, 강태석, 박원규, 김동원, 이환철(2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계분석 -2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학년군을 중심으로-. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 24(2), 181-204.
  9. 장혜원, 최민아, 임미인(2014). 0처리 오류에 기초한 교과용 도서 분석 및 활동 구성. 한국초등수학교육학회지 18(2), 257-278.
  10. Cauley, K. M. (1988). Children's misconceptions about the multidigit subtraction algorithm. Paper presented at the annual meeting of the american educational research association. ED 294766.
  11. Davis, R. B. & McKnight, C. (1980). The influence of semantic content on algorithmic behavior. The Journal of Mathematical Behavior, 3(1), 38-87.
  12. Fischbein, E. (1987). Intuition in Science and Mathematics. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  13. Flores, M. M. (2009). Teaching subtraction with regouping to students experiencing difficulty in mathematics, Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 53(3), 145-152. https://doi.org/10.3200/PSFL.53.3.145-152
  14. Fuson, K. C. & Kwon, Y. (1992). Korean children's understanding of multidigit addition and subtraction. Child Development, 63(2), 491-506. https://doi.org/10.2307/1131494
  15. Hiebert, J. & Wearne, D. (1996). Instruction, understanding, and skill in multidigit addition and subtraction. Cognition and Instruction, 14(3), 251-283. https://doi.org/10.1207/s1532690xci1403_1
  16. National Council of Teachers of Mathematics. (2006). Curriculum Focal Points for Prekindergarten through Grade 8 Mathematics: A Quest for Coherence. Reston: NCTM.
  17. Powell, A. B., Borge, I. C., Fioriti, G. I., Kondratieva, M., Koublanova, E., & Sukthankar, N. (2009). Challenging tasks and mathematics learning. In E. J. Barbeau, & P. J. Taylor(eds.). Challenging Mathematics in and beyond the Classroom. New ICMI Study Series 12, 133-168. Springers.
  18. Resnick, L. B. (1982). Syntax and semantics in learning to subtract. Pittsburgh Univ. Learning Research and Development Center. ED 221386.