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Moderate Effect of Cost Leadership and Differentiation Strategies on Relationship betweeen Service Innovation and Service Performance

중국 서비스 업체의 서비스 혁신이 성과에 미치는 영향에 대한 원가우위 전략과 차별화 전략의 조절효과

  • Kim, Yeonggil (Department of Global Trade and Management, Shinhan University) ;
  • Park, Jeong Soo (College of Business Administration, Inha University) ;
  • Kim, Youn Sung (College of Business Administration, Inha University)
  • 김영길 (신한대학교 글로벌통상경영학과) ;
  • 박정수 (인하대학교 경영대학) ;
  • 김연성 (인하대학교 경영대학)
  • Received : 2017.05.10
  • Accepted : 2017.06.21
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The first goal of this study is to confirm validity and reliability of service innovation and service performance concepts in Chinese service industry and to verify positive relationship between the two concepts empirically. Furthermore, as the second goal of this study, we tried to check if cost leadership strategy and differentiation strategy have positive moderate effect on the relationship. Based on the results of survey on 203 Chinese service companies, we verified that service innovation and service performance are valid concepts and that the former has positive effect on the latter and, additionally, differentiation strategy, not cost leadership, showed positive moderate effect on that relationship.

본 연구는 서비스 혁신과 서비스 성과의 개념이 적합성을 갖는지를 실증적으로 확인하고, 서비스 혁신이 서비스 성과에 긍정적 영향력을 미치는지를 중국 서비스 업체들을 대상으로 하여 검증하는 것을 첫 번째 목표로 하였다. 두 번째 연구 목표로서, 서비스 혁신과 서비스 성과 간의 관계에 대하여 원가우위 전략과 차별화 전략이 긍정적인 조절효과를 나타내는지를 두 번째 연구 목표로 하였다. 중국 주요도시의 203개 서비스 업체를 대상으로 한 실증분석의 결과로서, 서비스 혁신과 서비스 성과는 적합한 개념이며, 서비스 혁신은 서비스 성과에 대하여 긍정적 영향력을 미친다는 것을 검증할 수 있었다. 한편, 양자 간의 관계에 대하여 원가우위 전략은 유의한 조절적 효과를 나타내지 않았으며, 차별화 전략은 긍정적인 조절 효과를 나타내었다. 이는 서비스 혁신이 차별화 전략과 같이 실행되는 경우 성과에 대하여 상승 효과를 기대할 수 있다는 해석을 가능하게 한다.

Keywords

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