DOI QR코드

DOI QR Code

Development, Implementation, and Analysis of a Maker Education Program in School Library: A Case Study of Daegu S High School

학교도서관 메이커 교육 프로그램 개발과 운영 사례 분석 - 대구 S 고등학교 사례를 중심으로 -

  • 강봉숙 (대구 다사고등학교) ;
  • 정영미 (동의대학교 인문사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2019.04.22
  • Accepted : 2019.05.16
  • Published : 2019.05.31

Abstract

The purpose of this study is to guide the design and operation of maker education programs in school library and to spread them by sharing the maker education program case. For this purpose, we explained the case of maker education of Daegu S high school library and analyzed its significance in terms of users in quantitative and qualitative way. In order to analyze the user's perception of the image and self-efficacy of capacity building of school library maker education, we compared it with the perception of existing school library education programs. In addition, we analyzed whether there is a statistically significant difference in the perception of the maker education according to the grade of the student and the experience of the maker education. The perception of school library maker education was not more positive than the existing school library education program. However, it is noteworthy that students who experienced school library maker education showed a positive image and high level of perception of the self-efficacy of capacity building in both existing school library education and manufacturing education compared to those who did not. These results suggest that school library maker education can improve the overall image of school library education and raise perception of the self-efficacy of capacity building. We hope that this study will contribute to activate school library maker education.

본 연구의 목적은 학교도서관 메이커 교육의 실험적 운영 사례를 공유하여 학교도서관 메이커 교육의 길잡이를 제공하고 관련 활동을 확산하고자 함에 있다. 이를 위해 대구 S 고등학교 도서관에서 실험적으로 이루어진 학교도서관 메이커 교육 사례를 설명하고 그 의의를 양적, 질적 방법으로 분석하였다. 학생 이용자가 가진 학교도서관 메이커 교육의 이미지와 역량 함양 효능감에 대한 인식을 분석하기 위해 기존 학교도서관 교육에 대한 인식과 비교하였다. 추가로 메이커 교육 경험 여부와 학년별 변인 등에 따라 메이커 교육 인식에 차이가 나타나는지 살펴보았다. 학교도서관 메이커 교육에 대한 인식이 기존의 학교도서관 교육 프로그램보다 긍정적으로 나타나지는 않았다. 하지만 학교도서관 메이커 교육을 경험한 학생이 그렇지 않은 학생과 비교하여 기존의 학교도서관 교육과 메이커 교육 모두에서 긍정적 이미지와 역량 함양 효능감에 대한 높은 수준의 인식을 지닌 것으로 나타난 것은 주목할 만하다. 이러한 결과는 학교도서관 메이커 교육이 학교도서관 교육에 대한 전반적 이미지를 개선하고 역량 함양 효능감 인식도 향상시킬 수 있는 가능성을 의미하기 때문이다. 본 연구가 학교도서관 메이커 교육의 확산에 도움이 되기를 기대한다.

Keywords

MHJBB6_2019_v53n2_117_f0001.png 이미지

<그림 1> 일반적 학교도서관 교육과 메이커교육의 이미지 인식

MHJBB6_2019_v53n2_117_f0002.png 이미지

<그림 2> 일반적 학교도서관 교육과 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식

MHJBB6_2019_v53n2_117_f0003.png 이미지

<그림 3> 학교도서관 메이커 교육 참여 경험여부에 따른 일반적 학교도서관 교육이미지 인식

MHJBB6_2019_v53n2_117_f0004.png 이미지

<그림 4> 학교도서관 메이커 교육 참여 경험여부에 따른 학교도서관 메이커 교육이미지 인식

<표 1> P21의 21세기 학습과 혁신 역량

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0001.png 이미지

<표 2> 2015 개정 교육과정의 핵심 역량

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0002.png 이미지

<표 3> 미국 학교도서관에서 제공하는 유형별 메이커 교육

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0003.png 이미지

<표 4> 응답자의 변인별 분포

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0004.png 이미지

<표 5> 질문지 구성

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0005.png 이미지

<표 6> 대구 S 고등학교 도서관 교육 프로그램(2017년 3월 - 2018년 5월)

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0006.png 이미지

<표 7> 학교도서관 메이커 교육 참가 결과 학교생활기록부 기재 예시

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0007.png 이미지

<표 8> 일반적 학교도서관 교육과 학교도서관 메이커 교육의 이미지 인식

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0008.png 이미지

<표 9> 일반적 학교도서관 교육과 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0009.png 이미지

<표 10> 학교도서관 메이커 교육 경험에 따른 학교도서관 메이커 교육의 이미지 인식 차

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0010.png 이미지

<표 11> 학교도서관 메이커 교육 경험에 따른 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식 차

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0011.png 이미지

<표 12> 학년에 따른 학교도서관 메이커 교육의 이미지 인식 차

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0012.png 이미지

<표 13> 학년에 따른 학교도서관 메이커 교육의 역량 함양 효능감 인식 차

MHJBB6_2019_v53n2_117_t0013.png 이미지

References

  1. Kang, Bong-Suk. 2018. "A Correlation between the Students' Awareness of School Library Service Facilitation and Self Efficacy toward Core Competencies." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 49(1): 215-232. https://doi.org/10.16981/kliss.49.1.201803.215
  2. Kang, Bong-Suk and Jung, Youngmi. 2018. "Awareness on the Establishing and Operation of the Makerspaces in School Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 52(3): 171-192. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.3.171
  3. Ministry of Education. 2017. 2015 National Curriculum. Seoul: Ministry of Education, Ministry of Education No.2015-74.
  4. Noh, Younghee, Kang, Jung-A and Jung, Eun-Ji. 2015. "A Qualitative Evaluation Research on the Relationship Between Creative Thinking and an Infinite Creative Space Program." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(2): 71-111. https://doi.org/10.16981/kliss.46.201506.71
  5. Woo, Youngjin and Lee, Jaeho. 2018. "Development and Application of Design Thinking-Based Maker Education Program." Journal of Creative Information Culture, 4(1): 35-43. https://doi.org/10.32823/jcic.4.1.201804.35
  6. Battelle for Kids. 2010. Partnership for 21st Century Learning. [online] [cited 2019. 2. 1.]
  7. Curry, R. 2017. "Makerspaces: a Beneficial New Service for Academic Libraries?." Library Review, 66(4/5): 201-212. https://doi.org/10.1108/LR-09-2016-0081
  8. Hatch, M. 2013. The Maker Movement Manifesto. NY: Mc Graw Hill Education.
  9. International Society for Technology in Education. 2016. ISTE Standards for Students. [online] [cited 2018. 10. 10.]
  10. Jamalian, A. 2018. The Role of School Libraries in the 21st Century Maker Movement. [online] [cited 2019. 2. 1.]
  11. Libraries Taskforce. 2016. Libraries Deliver: Ambition for Public Libraries in England 2016-2021. [online] [cited 2019. 2. 27.]
  12. littleBits. 2018. School Library Maker Survey Report 2017. [online] [cited 2018. 12. 25.]
  13. Sheridan K. M. et al. 2014. "Learning in the Making: A Comprarative Case Study of Three Makerspaces." Harvard Educational Review, 84(4): 505-531. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.brr34733723j648u
  14. Slatter, D. and Howard, Z. 2013. "A Place to Make, Hack, and Learn: Makerspaces in Australian Public Libraries." The Australian Library Journal, 62(4): 272-284. https://doi.org/10.1080/00049670.2013.853335
  15. World Economic Forum. 2018. The Global Competitiveness Report 2018. [online] [cited 2019. 5. 13.]