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디지털 콘텐츠 산업과 블록체인 기술의 융합 활성화를 위한 ICO(Initial Coin Offering) 핵심요인 중요도 평가

Evaluation of Key Elements and Priorities of Initial Coin Offering(ICO) for Integrating Blockchain Technology and Digital Content

  • 류귀진 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 백보현 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 권혁인 (중앙대학교 경영경제대학)
  • 투고 : 2019.07.02
  • 심사 : 2019.07.25
  • 발행 : 2019.08.28

초록

본 연구의 목적은 디지털콘텐츠 산업과 블록체인 기술의 융합 생태계가 활성화 될 수 있도록 산업 이해관계자들이 상호 활용 가능한 ICO의 핵심요인과 관련된 선행연구를 정리하고, 요인별 중요도를 산출하는 데 있다. 이에 선행연구에서 도출된 핵심요인을 바탕으로 계층구조모델을 구조화하고 AHP 방법론을 활용하여 각 요인의 가중치를 도출하였다. 상위요인에서는 사업(0.422) > 기술(0.172) > 콘텐츠(0.144) > 인력(0.104) > 제도(0.099) > 토큰(0.059) 순으로 중요하게 나타났다. 하위요인에서는 가중치 내림차순으로 실현가능성(0.162) > 법률규제(0.071) > 시장성장성(0.063) 등으로 나타나 각각의 시사점을 기술하였다. 본 연구의 결과는 ICO 발기자뿐만 아니라 투자자 입장에서도 활용될 수 있을 것이며, 산업적 초기 단계에 속하는 블록체인 융합생태계의 학문적 토대를 제공할 수 있을 것이다.

This study aims to review previous research on the key elements of an Initial Coin Offering (ICO) and establish their priorities in order to help relevant stakeholders build and invigorate an ecosystem that integrates blockchain technology with the digital content industry. To achieve this goal, we first structured the key elements identified from previous studies into a hierarchy model. We then assigned weighted values to each element using the Analytic Hierarchy Process (AHP) methodology. Among the main elements, the priorities were identified as follows, from most important to least: Business (0.422) > Technology (0.172) > Contents (0.144) > Human Resources (0.104) > Institutions (0.099) > Token (0.059). With regard to the sub-elements, the weighted values were found to be as follows, in descending order: Probability (0.162) > Laws and Regulations (0.071) > Estimated Growth (0.063). The implications of the results are also described within the present study. The findings of this study will be of great value to ICO founders as well as investors and provide a much-needed academic basis for the burgeoning blockchain-integrated ecosystems and businesses.

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