DOI QR코드

DOI QR Code

Study on purchasing behavior of college students based on benefit segmentation of sneakers

대학생의 운동화 추구혜택 세분화에 따른 구매행동

  • Cho, A-Reum (Dept. of Fashion & Clothing, Mokpo National University) ;
  • Park, Mi-Ryung (Dept. of Fashion & Clothing, Mokpo National University)
  • Received : 2019.08.07
  • Accepted : 2020.02.10
  • Published : 2020.02.28

Abstract

The purposes of this study were to segment male and female college students on the basis of sneakers' benefits and purchasing behaviors of each market segment. The research method was conducting a survey of 408 male and female college students in Seoul, Gyeonggi-do, Gwangju and Jeollanam-do province. The data were analyzed by Cronbach's α, factor analysis, cluster analysis, χ2 test, ANOVA, and Duncan test. The results were as follows. First, they were segmented into 4 consumer types(positive benefits, economy/ personality, fashion/famous brand pursuit, and an unconcerned group) by the benefit of sneakers. Second, the evaluation criteria of the products were significantly different depending on each sub-group in terms of the type and quality of material, weight, colors, design, brand, elegance, fashion trend, and coordination. In the case of purchasing information, the sources of sneakers showed significant differences according to the sub-group in all factors except for the past shopping experience. All types of stores and styles were significantly different depending on the sub-group. Therefore, the results of this study supported that benefit segmentation in sneakers can be useful as an effective variable for evaluating market segmentation.

Keywords

References

  1. 김경미. (2014). 성인 여성의 추구혜택에 따른 구두 구매행동에 관한 연구. 건국대학교 디자인. 대학원 석사학위논문.
  2. 김미영, 이은영. (1991). 의복평가기준의 이론적 틀에 관한 연구. 한국의류학회지, 15(3), 321-334.
  3. 김선아. (2012). 20-30대 남성화 구매특성과 쇼핑성향에 관한 연구. Journal of Integrated Design Research, 11(1), 35-45. https://doi.org/10.21195/jidr.2012.11.1.003
  4. 김정숙, 권수애, 최종명. (2004). 고등학생의 신발 구매와 착용실태 및 만족도. 한국의류학회지, 28(2), 312-319.
  5. 김정우, 진선영. (2011). 20-30대 남성의 의복태도와 가방구매에 관한 연구. 한국의류학회지, 35(3), 267-280. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.3.267
  6. 김효림. (2016). 대학생들의 라이프스타일이 스포츠웨어 추구혜택과 구매행동에 미치는 영향. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 박명희. (1997). 소비자 의사 결정론. 서울: 학연사.
  8. 박현숙. (2001). 의복추구혜택에 따른 청소년들의 심리적 특성과 의복구매행동. 순천대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박혜정. (2012). 대학생의 스포츠화 구매상황 요인과 결정요인에 관한 연구. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 삼성디자인넷. (2017. 9. 7). 2017 국내패션 마켓 복종별 전망 및 대응 전략. 자료검색일 2019. 1. 25, 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  11. 신승엽, 박명국, 옥종슬. (2002). 스포츠화의 구매 요인별 속성 및 구매행동 분석. 한국사회체육학회지, 18, 277-290.
  12. 신승엽, 박명국, 옥종슬. (2002). 스포츠화의 구매 요인별 속성 및 구매행동 분석. 한국사회체육학회지, 18, 277-290.
  13. 이미아. (2010). 보문 : 미혼여성과 기혼여성의 소비가치 및 의복추구혜택의 비교연구 -20-30대 직장여성을 중심으로-. 한국의류학회지, 34(5), 808-818. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.5.808
  14. 이상일. (2018). 대학생의 스포츠의류 쇼핑성향, 제품속성, 의복추구혜택이 만족도와 재구매의도에 미치는 영향. 한국체육과학회지, 27(2), 537-550.
  15. 이소형, 이지연, 박명자. (2010). 여고생의 라이프 스타일에 따른 신발 구매 행동과 착용만족도. 한국의상디자인학회지, 12(2), 75-90.
  16. 이수동, 박상준, 김주영, 이형재. (2000). 전사적 관점의 마케팅. 서울: 학연사.
  17. 이은진, 홍병숙, 김계연. (2002). 20-30대 여성의 니트 웨어 구매행동 분석. 한국의류학회지, 26(7), 1055-1065.
  18. 이영주. (2018). 대학생의 속옷 추구혜택에 따른 소비자 유형과 구매행동. 한국의상디자인학회지, 20(1), 93-107. https://doi.org/10.30751/kfcda.2018.20.1.93
  19. 이정숙, 김용숙. (2013). 남자 중학생들의 신발 쇼핑성향에 따른 신발 구매행동. 복식문화연구, 21(5), 671-683.
  20. 이종훈. (2009). 기능성 스프링신발과 일반운동화의 운동역학적 비교분석. 한국운동역학회지, 19(3), 581-592. https://doi.org/10.5103/KJSB.2009.19.3.581
  21. 임철수, 이중숙, 양정옥. (2014). 트레드밀에서 운동 수행시 맨발과 운동화 착용상태에 따른 족저압력 분석. 대한운동사협회지, 2014(5), 102-102.
  22. 장미순. (2011). 20-30대 여성의 유행선도력에 따른 디자이너 구두 브랜드의 구매 선택기준과 만족도에 관한연구. 패션비지니스, 15(2), 71-85.
  23. 전찬길. (2002). 대학생의 스포츠화 구매행동 및 구매요인 분석. 상지대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 최수경. (2017). 여고생의 운동화 추구혜택이 구매동기와 구매평가기준 및 구매정보원에 미치는 영향. 한국의상디자인학회지, 19(1), 15-25.
  25. 한국섬유산업연합회. (2016). 한국패션마켓트렌드 2016 하반기 보고서. 서울: 한국섬유산업연합회.
  26. 홍병숙, 이은진, 박성희. (2010). 친환경 유,아동 속옷 소비자의 환경친화적 태도와 의복추구혜택이 구매만족도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 34(4), 686-696. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.4.686
  27. 홍희숙, 고애란. (1996). 상황과 소비자 특성의 추구혜택과 선호 브랜드 유형에 대한 영향. 한국의류학회지, 20(5), 738-752.
  28. Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based equity. Journal of Marketing, 56, 1-22.
  29. Lai, A. W. (1995). Consumer values, product benefits and customer values : A consumption behavior approach. Advances in Consumer Research, 22, 381-388.
  30. Marton. & Bell, L. (1966). Marketing: concepts and strategy. Boston: Houghton Miffin Co.
  31. Peter, J. P. & Olson, J. C. (1987). Consumer behavior: marketing strategy perspectives. Irwin.
  32. Shim, S. & Bickle, M. C. (1994). Benefit segments of the female apparel market: psychographics, shopping orientations, and demographics. Clothing and Textiles Research Journal, 12(2), 1-12. https://doi.org/10.1177/0887302X9401200201